Yarış Formatları

Off-Road yarışlarına , Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu TOSFED ve FIA kuralları çerçevesinde özel teknik şartlarda hazırlanmış , 4X4 arazi araçları ve 4x2 ‘Buggy’ araçlar katılabilir. Yarış ve Etap türleri , katılabilir araç , parkur şartları ve Off-Road sürüş tekniknerine göre aşağıdaki gibi guruplanır. Yapay ve doğal engellerden oluşan kapalı (ring) etaplardır. Seyircilerin izleme kolaylığı ve güvenliği göz önünde tutularak hazırlanır. Off-Road Kros Pist yarışlarına 4x4 ve 4x2 buggy sınıfı araçlar katılabilir. Pist etaplarının max.uzunluğu 3 km.’dir.

Off-Road Kros - Pist Etap ve Yarışları

Bir yarışın %25’inden fazlasını oluşturamaz. Minimum 10 kapıdan oluşur.

Pist içinde geri gidilmez, geri dönülmez, Kapılar ve bantlar pistin sınırlarını belirtmek amacı ile kullanılmıştır, kestirme yapılamaz, aksi takdirde Komiserler Kurulu’nca zaman cezası verilir. Pist etabının % 50’sini tamamlayamayan ekipler o etaptan puan alamaz.Pist Yarışları aşağıdaki   şekillerde  uygulanabilir.

- Tek araç start Pist Yarışı: Araçlar pistte  zaman aralıklarıyla tek tek start alırlar, belirlenen tur sayısı ile yarışıp en iyi zamana göre derecelendirilirler. Pist kuralları geçerlidir.Pistte geri gitmek ve bant dışına kestirme amaçlı çıkmak ve eksik tur atmak , diskalifiye sebebidir.Tek pilot yada Pilot –Co pilot olarak yarışılır.Şampiyona yada kupa yarışlarının etaplarından biri olarak uygulanır.

- İkili Kalkış Pist Yarışı : Max.24 Off-Road Pilotu co-pilotsuz olarak eleme yöntemiyle yarışırlar. Çift kalkışlı etapta, birbirlerine paralel pozisyonlarda yer alan iki araca aynı anda ışıkla start verilir. Köprü-rampa ile ayrı parkurları  değiştirerek toplamda aynı uzunluktaki parkurları tamamlarlar. Zaman derecelerine göre son sekiz araç elenir 16 araç bir üst turda ,elde ettikleri zamana göre eşleşirler.En iyiler birbirleriyle eşleşmiş olur. 3. Turda 8 araç çeyrek final için start alır. En iyi zamanı yapan 4 araç çeyrek finalde eşleşir ve en iyi iki zamanı yapan pilot final için start alır. Yarı finalde elenen pilotlar 3. ve 4.lük için birlikte start alır.Üst tura çıkan iki pilot final için start alır ve yarışın 1. ve 2.si belirlenir. Final için kalkan pilotlar zamana karşı yarışmaz. Damalı bayrağı geçen yarışmacı ayak birincisi olur. Yarış sonunda hesaplanan puanlar şampiyonaya taşınır. 3. Yarış sonunda şampiyon belirlenir.Araçlarda sınıf ve motor gücü ayrımı gözetilmez. Pist kuralları geçerlidir . Bayrak uygulaması vardır.Bayrak kurallarına uymamak , kestirme amaçlı bant dışına taşmak, geri gitmek ,diskalifiye sebebidir.Parkur içinde servis yasaktır.Seyirci yardımına izin verilir.

Bu etap tipi şampiyona yada kupa yarışlarının etaplarından biri olarak uygulanabilir. Bu durumda Pilot/Co-pilot olarak yarışırlar  ve zamanları yarış toplam puanlarına etap puanı olarak etki eder.

- Dörtlü Kalkış Pist Yarışı:  Max.24 Off-Road Pilotu co-pilotsuz olarak  ikili kalkış ve eleme yöntemiyle yarışırlar.Kura ile eşleşen  dörtlü guruplar  aynı anda ışıkla start alır. Aynı  parkur içinde  tek pilot olarak yarışırlar.Finiş çizgisini ilk geçen iki araç bir üst tura çıkar, son iki elenir. Son sekiz araç çeyrek finale  , dört  araç yarı finale kalır .

Yarı finalde elenen pilotlar 3. ve 4.lük için birlikte start alır.Üst tura çıkan iki pilot final için start alır ve yarışın 1. ve 2.si belirlenir.Puanlama yarış sonu sıralamaya  göre yapılıp şampiyonaya taşınır. En az 3 ayak sonunda şampiyon belirlenir. Herhangi bir yarışın bir ayağı yada etabı olarak uygulanamaz.

- Toplu Start Pist Yarışı :  Tek etaptan oluşan bir yarıştır.max. 30 araç.önceden hazırlanan pistte toplu start alarak Pilot-Co-pilot olarak yarışırlar. Max.3 km. kapalı pist ,min.20 max.30 tur koşularak yapılır. Yarışmacılar önceden yapılan sıralama turlarına göre startta yerlerini alırlar. Formasyon turunun ardından,sıralama aralıklarıyla yer aldıkları start düzlüğünde ışıkla aynı anda start alırlar. Belirlenen tur sayısı sonunda damalı bayrağı ilk  gören yarışmacı ayağın birincisi olur.ardından gelen yarışmacılar eksik tur sayılarına ve zamanlara göre derecelendirilir.Yarış sonunda hesaplanan puanlar şampiyonaya taşınır. Herhangi bir yarışın, bir ayağı yada etabı olarak uygulanamaz.Pist kuralları geçerlidir . Bayrak uygulaması vardır.Bayrak kurallarına uymamak,kestirme amaçlı bant dışına taşmak, geri gitmek ,diskalifiye sebebidir. Yarışmacılar belirlenen pit/servis alanına girip zamanından kullanarak servis alabilirler.Parkur içinde servis yasaktır.Seyirci yardımına izin verilir.

 

Trail - Kapalı Parkur, Engel Etapları

Kapı engelli Trail Etabı : Yarış organizasyon komitesi tarafından doğal ve yapay engeller ile hazırlanmış uzunluğu 1500 m’den az olmayan  parkurda 4x4 arazi araçları ile yapılır. Yarışmacılar Pilot ,Co-pilot olarak yarışırlar Zamana karşı bir yarıştır. Araçlar belli zaman aralıklarıyla tek tek start alıp numaralandırılmış kapılar arasındaki engelleri aşarak parkuru tamamlarlar.En çok 30 adet kapı engellerini  yarış yönünde ve numara sırasıyla aşmak zorunludur. Kapı atlamakPuan alabilmek için  etabın %50 sini oluşturan kapı engellerini tamamlamak gereklidir.Kapı engelleri içinde yarışı engelleyecek derecede haraket kabiliyetini kaybeden araçlar organizasyon tarafından çekilir.Kapı engellleri dışında yarışmacılar kendi imkanları ile mücadele eder. Toplam zamanı içinde parkuru tamamlayamayan ekip etaptan puan alamaz.

Şampiyona yada Kupa yarışının bir etabı yada ayağı olarak uygulanabilir.En az 5 etaptan oluşan iki yada daha fazla engelli parkuru tamamlayan yarışçıların etap zamanları , kapı ceza zamanları ile toplanarak belirlenir ve etap dereceleri puanlanır.Etap puanlarının toplamı yarışın , sınıf ve genel klasman sonuçlarını belirler.

Ceza Puanlı Trail Etabı : Seyircilerin yakından seyredebildiği ,bantlanarak hazırlanmış bir parkurda Off-Road sürüş ve araç kabiliyetlerinin maximum kullanımını gerektiren bir etap  türüdür. Yarışmacılar 4X4 Off-Road araçları ile  tek yada ikili takım olarak start verilir. Yarışmacıların belli bir sure içinde parkuru tamamlamaları esastır. Parkur boşaltılmadan  başka bir araca yada takıma start verilmez. Belirlenen sürede parkuru tamamlayamayan yarışçılar o etaptan puan alamazlar.Yapılan hatalar (banta değme, geri gitme,) için  zaman ceza uygulaması vardır.Etap zamanı + ceza zamanları toplanarak etap puanları belirlenir. Sınıf ve Genel klasman olarak derecelendirilir. Şampiyona yada Kupa yarışının bir ayağı olarak yada Trophy yarışlarında  start sırası belirlemek amacıyla seyirci ‘prolog’ etabı olarak uygulanabilir.

Trail Yarışı : Yarışmacılar Trail etap karakterinde hazırlanmış en az iki adet parkurun tamamını oluşturan  doğal veya yapay engelleri (2Pilot /2Co-Pilot ) iki araçlık  takım şeklinde aşarak yarışırlar. Takımlar , iki araç  aynı anda start alır.Birinci aracın startı ile kronometre çalışır,ikinci aracın finişe gelmesiyle zaman alınır. Parkur boşaltılmadan  başka bir takıma start verilmez. Yapılan hatalar (banta değme, geri gitme) için  zaman cezası   uygulaması vardır.Yapılan her penaltı zaman cezası olarak toplam zamana eklenir.Belirlenen  sürede parkuru tamamlayamayan takımlar max sure cezası ile parkurdan çekilir. Takım olarak tamamlanamayan durumlarda  diğer takım aracının max ceza zamanı bitiren yarışmacıya eklenir.Seyirci yardımı almak maximum sure uygulamasına sebep olur. Co-pilot, kaskını çıkartmaması şartı ile, aracın içinden veya dışından pilota yardımcı olabilir.

OFF-ROAD Rally - Doğal Parkur Yol Etapları

RALLY Etapları : 4x4 Off-Road araç kabiliyeti gerektiren yolları ve arazileri kapsayan doğal eneller içeren etaplardır. En az  3km, en fazla  15km  içinde Start / Stop şeklinde hazırlanmış,zamana karşı yarışılan süratli etaplardır. Araçlara durarak zaman aralığı ile start verilir. Etap finişlerinde durmadan geçiş (Flying finish) ile etap zamanları alınır. Bütün zaman kontrolleri, geçiş kontrolleri, özel etap start ve toplama kontrolleri FIA standartlarına uygun tabelalar ile belirtilir. Antrenman  serbesttir.Yarışmacılar belirlenen gün ve zaman içinde yol notu çıkararak  pilot/co-pilot şeklinde yarışırlar. Bu etaplarda organizasyon tarafından kullanılan pasaj kontrol noktaları var ise, bu noktalardan geçmemenin cezası etap ihracıdır. Yarışmacıların parkur içinde seyirci dışında yardım ve servis alması yasaktır. Kestirme yapmak,belirlenen rota dışından gitmek  diskalifiye sebebidir.Yarışma sırasında etapların coğrafi şartları değişebilir. Organizasyon etap içinde gerekli önlemleri alır ancak yarışmacılara müdahale etmez. Şampiyona yada kupa yarışlarının etaplarından biri olarak uygulanabilir.

Navigasyon etapları : Önceden belirlenmiş rota ve doğal engelli parkurda, organizasyonun verdiği yol notu ve GPS noktaları  ile yön bularak tamamlanan en az 3km en fazla 30 km uzunluğu olan etaplardır. Antrenman yoktur.Yarışmacılar tek araç (Pilot/Co-Pilot) yada takım olarak ,2 araç (2Pilot/2Co-Pilot) yarışabilirler.Yarışmacıların yardımlaşmasına izin verilir.Organizasyonun önceden ilan ettiği kararına göre takım olarak yada tek araç olarak kayıt yaptırırlar.Zamana karşı yapılan bu etaplarda CP (control noktaları) eksikleri +zaman cezası olarak uygulanır. Max. süre aşımı etap diskalifiyesi  ile sonuçlanır. Sınıf ve Genel klasman olarak derecelendirilir. Trophy yarışları Genel karakteri bu etap tipindedir.

Navigasyon etaplarından oluşan ve takım çalışması ve yardımlaşmanın ön planda olduğu v bir yarış türüdür.Organizasyonun teknik control şartlarına göre izin verdiği  Özel donanımlı 4X4 arazi araçları katılabilir.

Önceden belirlenmiş rota ve doğal engelli parkurda, organizasyonun verdiği yol notu ve GPS noktaları  ile yön bularak tamamlanan etaplardan oluşur.Off-Road sürüş tekniği ve araç Off-Road kabiliyetlerinin üst düzeyde değerlendirildiği bir yarış türüdür.Belirlenen rotada antrenmana izin verilmez.Araçlar tek araç (Pilot/Co-Pilot) yada ekip olarak 2 araç (2Pilot/2Co-Pilot) yarışabilirler.Yarışmacıların yardımlaşmasına izin verilir.Yarışmacılar organizasyonun önceden ilan ettiği kararına göre takım olarak yada tek araç olarak kayıt yaptırırlar.Zamana karşı yapılan bu etaplarda CP (control noktaları)  eksikleri + zaman cezası olarak uygulanır. Max. süre aşımı etap diskalifiyesi  ile sonuçlanır.

Trophy yarışlarında start sıralaması için Prolog (Seyirci) etabı yapılır. Prolog ,ceza puanlı TRAIL etabı şeklindedir.

Baja - Doğal Parkur, Uzun Mesafeli Off-Road Yarışı

TOSFED Mahalli ve Şampiyona yarış lisansına sahip Off-Road yarış pilotlarının katılımı ile, iki ayaktan oluşan iki günlük tek yarıştır.4x4 araçlar ile 4x2 Buggy sınıfı araçlara açıktır.Organizasyon, önceden ilan ederek  ATV ve motorsiklet sınıfı hafif Off-Road araçları için sınıf açabilir.

İki ayrı ayaktan oluşur. 1 ve 2. Ayak sonunda tek yarışın şampiyonu belirlenir.Zamana karşı ve CP (check point) kontrollu bir yarıştır. Araçlar parkur rotasına uymak ve CP kontrol noktalarından sırasıyla geçmekle  yükümlüdür. Eksik CP alan yarışmacı ekip zaman cezası alır.Parkur Min 50 km. Kum ,dere yatağı ,taş toprak karakterlidir .Parkur tur bağlayarak aynı noktadan geçilecek şekilde tasarlanır.Yarışmacılar belirlenen bölgede  kendi pit / servis noktalarını oluşturup ,yarış zamanından kullanarak servis alabilirler.Toplam yarış mesafesi   2 ayak için (4+3) 7 tur ,toplamda 350 km.dir.Doğal şartlara gore  (+ - )sapmalar olabilir. Araçlar motor gücüne göre ayrı sınıflarda mücadele eder. Sınıf ve Genel klasman olarak derecelendirilir. Pilot ve Co-pilot olarak yarışırlar. ATV / Motorsiklet bu sınırlamanın dışındadır.